Ambassadeur Yana Loeman: een race ster in wording

Dat 2340 barstensvol talent zit, is intussen wel duidelijk. Maar als we er eentje mogen uitpikken dat echt opvalt, dan is het wel dat van de 20-jarige Yana Loeman. Want hoewel ze als kind tien jaar lang voldoening haalde uit Thaibox en Budokai – ook niet de meest voor de hand liggende sporten trouwens, liet ook haar andere – en misschien wel grootste – passie haar niet los: racen. Haar liefde voor snelheid kreeg ze in ieder geval niet mee van thuis. Yana’s ouders zijn sinds 2020 de eigenaars van café Saloed in Rijkevorsel en daar is ze voltijds in dienst. Vorig jaar behaalde ze nog haar diploma in de richting kantoor/boekhouding, maar Yana’s hart ligt volgens ons momenteel vooral bij de autosport, en uiteraard ook bij haar zes huisdieren (3 honden, 1 kat en 2 paarden).

Dag Yana, eerst en vooral bedankt om tijd vrij te maken voor ons. We steken maar direct van wal met de vraag die het meest op onze lippen brandt: waar is je passie voor autosport ontstaan?

Als 10- of 11-jarig meisje wilde ik altijd al gaan karten, maar dat was zo duur. Wat me altijd al zo aantrok, was die snelheid. Dat moest volgens mij een zalig gevoel zijn. En ook van de film ‘Cars’ was ik grote fan. Toen was ik écht verkocht en was het voor mij duidelijk dat ik ooit zelf achter het stuur van een racewagen zou kruipen. Met het ouder worden ging ik af en toe wel eens met vrienden karten. In mei 2021 besloot ik om toch mijn kansen te wagen in de autosport. Binnengeraken in die wereld is alleen niet zo evident. Ik trok dus mijn stoutste schoenen aan en schreef Bert Longin en Anthony Kumpen aan. Bert en Anthony draaien al lang mee in de autosport en zijn ervaren rotten in het vak. Ik heb hen gevraagd wat ik moest doen om te kunnen racen. Zij waren gelukkig bereid om me verder te helpen en me wat wegwijs te maken. Nadien kwam ik ook met Andy Peelman in contact en via hem kwam ik terecht bij de QSR Racing School. In juni ’21 had ik mijn eerste trainingen al achter de rug om dan op 1 september mijn nationale C-licentie te behalen.

Wat houdt zo’n C-licentie juist in? Is een rijbewijs alleen niet voldoende om te mogen racen?

Een rijbewijs is niet verplicht, nee, maar je moet wel een licentie hebben om te mogen racen. Toen ik mijn eerste wedstrijd reed in september 2021, had ik zelf net mijn voorlopig rijbewijs behaald en mijn C-licentie. Er bestaan verschillende licenties. Met die van mij mag ik alle nationale wedstrijden rijden waaronder bijvoorbeeld de Belcarseries. Dat is een betaalbaar Belgisch autoracekampioenschap waarvan de races gereden worden op het circuit van Zolder en Spa-Francorchamps. Eerst moet je je theoretisch examen afleggen en daar moet je minimaal een score hebben van 80%. Nadien doe je je praktijk op het circuit. Verder moet je ook elk jaar opnieuw een medisch onderzoek laten doen en je volledig laten testen. Eenmaal je je licentie binnen hebt, moet je die elk jaar opnieuw aankopen, op voorwaarde dat je niet medisch afgekeurd wordt.

Oke, en dan heb je je licentie beet en kan je wedstrijden beginnen rijden. Hoe wist je zo zeker dat je er feeling voor had?

Niemand van onze familie heeft iets met de autosport. Ik ben er zelf als kind wat ingerold. Ik had altijd al iets met de snelheid, de geur en het geluid van racewagens. Het geeft me een kick. Bovendien circuleert er heel wat geld in de wereld van de autosport. Als gewone mens is het dan ook veel moeilijker om sponsors te vinden. En ik spreek uit eigen ervaring, maar ik probeer het positief te bekijken: hard werken is geen schande en het is mijn kleine-meisjesdroom, dus daar heb je nu eenmaal wat meer voor over. Het is me uiteindelijk toch gelukt om alles mooi rond te krijgen. Dat je daar dan extra moeite voor moet doen, neem ik er graag bij. En ik moet zeggen: van zodra ik in de wagen stap, is de stress weg. Je mag geen schrik hebben, anders ga je aan jezelf twijfelen en maak je fouten. Met alle coaching die ik krijg, weet ik zeker dat ik nóg sneller en beter kan worden. Al besef ik ook dat ik bijvoorbeeld nog moet werken aan mijn rempunten.

Wat is volgens jou dan de sleutel tot het succes van een goeie racepiloot?

Ik denk dat dat een kwestie is van kennis, ervaring en geluk. De kunst is om te weten hoe zwaar elk van die factoren doorweegt en hoe alles werkt. Je hoeft niet per sé de meeste ervaring te hebben om de snelste te zijn. Ikzelf had helemaal geen ervaring in de autosport en karting. En toch geloof ik dat er ook wat geluk bij komt kijken. Natuurlijk heb je al een voorsprong als meer ervaren piloot, maar naast kennis en geluk, zijn er ook nog je persoonlijke ambities en doorzettingsvermogen die mee bepalen hoe goed je wordt.

Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Kan je ook wat meer vertellen over de renstal waar je momenteel voor rijdt en jouw wagen?

Momenteel rijd ik voor IC-Motorsport. Daar ben ik echt heel blij mee en ik voel me er ook thuis. Het is een hecht team met stuk voor stuk mensen die goed voor je zorgen. Dit seizoen rijd ik met een BMW 325. Ik vind het een hele fijne auto waarvan je zowel op droog als op nat wegdek enorm veel kan leren. Dat hij achterwielaandrijving heeft, zorgt er wel voor dat ik bij nat weer extra moet uitkijken, maar dat maakt het alleen maar leuker.

Een vrouw met ballen dus. We lazen dat je pas ook een nieuwe helm hebt. Zit er een verhaal achter het design van de helm?

Ja klopt, Bert Longin is bezig met een project waar hij een paar jonge piloten op weg wil helpen in de autosport. Daarbij sponsort hij o.a. de helmen van een select groepje nieuwe racetalenten, waaronder ook die van één vrouw, ik dus. De uitgekozen piloten krijgen allemaal dezelfde helm. Bert is de eigenaar van het bedrijf Longin, gespecialiseerd in industriële en particuliere reiniging en ontstoppingsdienst. De helm draagt daarom de kleuren blauw, wit en geel als verwijzing naar zijn bedrijf.

De snelheid, de geur en het geluid van racewagens, daarvan kreeg ik als klein meisje al een kick.

Wel een hele eer dan om als enige vrouw door hem uitgekozen te worden. En nu we het dan toch over vrouwen hebben: racen is toch nog steeds vooral een mannenaangelegenheid. Hoe sta jij je mannetje in zo’n stoere sport?

Vooral je hoofd niet laten zot maken! Het is belangrijk dat wij als vrouwen niet luisteren naar mannen die beweren dat het een mannensport is en dat vrouwen er niks in kunnen betekenen. Waarom zou een vrouw niet gewoon even goed of zelfs beter kunnen zijn? We moeten alleen de kans krijgen en dat is als vrouw wel een pak moeilijker. Maar je ziet: ik ben het mooiste bewijs dat het wel kan, zolang je sterk in je schoenen staat en van je af durft te bijten. Kijk bijvoorbeeld ook maar naar mijn grote voorbeeld, Jamie Chadwick. Zij laat toch wel laat zien dat de autosport niet alleen voor mannen is weggelegd en ze zet bovendien ook nog eens straffe prestaties neer. Daar kijk ik echt enorm naar op.

Dat geloven we graag. Je moet het maar doen, je als vrouw staande houden in een overwegend door mannen beoefende sport. We zijn trots op zo’n straf talent als dat van jou en wensen je nog veel succes in de toekomst. We gaan ongetwijfeld nog meer van jou horen!

publicatie in  Beers MagàZien #28 – zomer 2023